Voorbeeldscript voor een telefooncentrale

Moet u een script opstellen voor een IVRS, een ‘interactief voice response systeem’ oftewel een telefoonmenu? Dat kan lastig zijn als je zoiets niet dagelijks doet. (Lees hier nuttige tips voor het opstellen van zo’n script.) Bent u er klaar voor? Hieronder een voorbeeld voor een fictieve huisartsenpost. Een mooi startpunt voor uw eigen telefoonscript!

Bestand 1 – Welkomstbericht “Goedendag, u bent verbonden met Gezondheidscentrum X, uw huisartsenpraktijk en fysiotherapie onder één dak. Blijf aan de lijn terwijl we u door ons menu leiden.”

Bestand 2 – Hoofdmenu “Druk 1 voor de huisartsenpraktijk. Druk 2 voor de fysiotherapiepraktijk. Druk 3 voor openingstijden en locatie. Druk 4 voor herhaalrecepten.”

Bestand 3 – Huisartsenpraktijk “U heeft gekozen voor de huisartsenpraktijk. Druk 1 om een afspraak te maken. Druk 2 om een vraag te stellen aan de assistente. Druk 3 om terug te gaan naar het hoofdmenu.”

Bestand 4 – Fysiotherapiepraktijk “U heeft gekozen voor de fysiotherapiepraktijk. Druk 1 om een afspraak te maken. Druk 2 om een vraag te stellen aan de fysiotherapeut. Druk 3 om terug te gaan naar het hoofdmenu.”

Bestand 5 – Openingstijden en locatie “U heeft gekozen voor openingstijden en locatie. Wij zijn geopend van maandag tot en met vrijdag van 8 uur ‘s ochtends tot 5 uur ‘s middags. Ons adres is Zorgmolenstraat 123 in Zorgstad. Druk 1 om terug te gaan naar het hoofdmenu.”

Bestand 6 – Herhaalrecepten “U heeft gekozen voor herhaalrecepten. Om een herhaalrecept aan te vragen, kunt u ons een e-mail sturen op recepten@nullgezondheidscentrumx.nl. Vermeld in uw e-mail uw naam, geboortedatum en het medicijn dat u nodig heeft. Druk 1 om terug te gaan naar het hoofdmenu.”

Bestand 7 – Afsluitbericht “Dank u voor het bellen naar Gezondheidscentrum X. Wij wensen u een gezonde dag toe.”

Bestand 8 – Buiten Openingstijden “Goedendag, u bent verbonden met Gezondheidscentrum X. Helaas zijn we momenteel gesloten. Onze openingstijden zijn van maandag tot en met vrijdag van 8 uur ‘s ochtends tot 5 uur ‘s middags. Als dit een medisch noodgeval is, bel dan 112. Voor minder urgente zaken kunt u ons een e-mail sturen op recepten@nullgezondheidscentrumx.nl en we zullen zo snel mogelijk reageren.”

Bestand 9 – Nationale Feestdagen “Goedendag, u bent verbonden met Gezondheidscentrum X. Vandaag zijn we gesloten vanwege een nationale feestdag. We zullen de volgende werkdag weer open zijn. Als dit een medisch noodgeval is, bel dan 112. Voor minder urgente zaken kunt u ons een e-mail sturen op recepten@nullgezondheidscentrumx.nl en we zullen zo snel mogelijk reageren.”

Bestand 10 – Weekend “Goedendag, u bent verbonden met Gezondheidscentrum X. We zijn momenteel gesloten omdat het weekend is. We zullen maandag weer open zijn. Als dit een medisch noodgeval is, bel dan 112. Voor minder urgente zaken kunt u ons een e-mail sturen op recepten@nullgezondheidscentrumx.nl en we zullen zo snel mogelijk reageren.”


Elk bestand zou een aparte audio-opname zijn, die aan elkaar worden gekoppeld om het volledige IVRS-menu te vormen. Dit zorgt voor flexibiliteit, zodat je gemakkelijk een bestand kunt vervangen of wijzigen zonder het hele systeem opnieuw te hoeven opnemen.

Maar wat kost dat dan?

Dat bereken je heel simpel op deze website met de tarievencalculator!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *